
Dit artikel bevat zeven gewoonten van office superstars die hun dag productief beginnen en tegelijkertijd hun netwerk versterken. Van het delen van successen met je leidinggevende tot het nemen van momenten voor meditatie en het bedanken van collega’s: deze tips helpen je om op te vallen en succesvoller te zijn op kantoor. Elke gewoonte benadrukt het belang van proactief gedrag en verbindingen maken. Geïnspireerd door een artikel van Glamour.

Begin je dag met een kort overzicht van wat goed gaat.
Dit toont aan dat je gefocust bent op de doelen en resultaten, zonder dat je baas je om updates hoeft te vragen.
“Ik werk in digitale marketing, en elke ochtend, voordat ik mijn e-mails lees, controleer ik de statistieken van al mijn accounts. Ik noteer elke verandering, goed of slecht, en onthoud ten minste drie hoogtepunten die aansluiten bij ons maandelijkse doel. Mijn baas heeft zelden tijd om onze wekelijkse updates te lezen, maar wanneer ze bij mijn bureau staat en vraagt: ‘Hoe gaat het?’, kan ik altijd die hoogtepunten delen. Dit laat zien dat ik onze doelen scherp in het vizier heb.” — Angelique, 27 jaar.

Door bijvoorbeeld een lunch of teamuitje te organiseren, geef je collega’s de kans om elkaar beter te leren kennen, wat bijdraagt aan een goede sfeer in het kantoor.
“Ik besloot dat we op ons kantoor meer mogelijkheden voor verbinding nodig hadden, dus begon ik lunches en diners na het werk te organiseren. Ik nodigde collega’s uit om in een bepaald thema hun eigen gerecht mee te nemen: Italiaans, comfortfood, Mexicaans, enzovoort. Ik denk dat dit eenvoudige idee me heeft geholpen om op te vallen als iemand die altijd een cheerleader voor het team zal zijn en die prettig is om erbij te hebben.” —Jessica, 40 jaar.

Start je dag met meditatie of reflectie.
Dit helpt je om gefocust, zelfverzekerd en met een positieve mindset aan je werk te beginnen.
Elke ochtend neem ik vijf minuten om te mediteren, voordat ik naar mijn telefoon kijk, e-mails lees of ontbijt. Gedurende die tijd denk ik na over wat ik wil bereiken en waarom ik mijn werk doe. Het geeft me een gevoel van kracht en helderheid, wat doorstraalt in mijn werk en relaties.” — Nyssa, 26 jaar.

Wees op de hoogte van wat er speelt in de wereld en je branche.
Dit helpt je om goed voorbereid te zijn en waardevolle gesprekken te voeren.
In dit tijdperk van Kardashian dit en Trump dat, is het gemakkelijk om het contact te verliezen met wat er buiten je eigen nieuwsfeed gebeurt. “Elke ochtend neem ik tijd om me te verdiepen in het nieuws, trending onderwerpen op sociale media, en ontwikkelingen in de sector waarin ik werk. Ik blader door de krantenkoppen in mijn nieuwskanaal naar keuze, lees Google-meldingen die zijn aangepast voor mijn branche, en kijk naar trending hashtags op social media en let vooral op dingen die van belang zijn en de interesse hebben van mijn baas of klanten. Dit helpt me om interessante inzichten te delen met mijn baas of klanten.” —Terry, 31 jaar.

Deel interessante artikelen en updates over je werk.
Hiermee laat je zien dat je actief bezig bent en betrek je anderen bij jouw professionele ontwikkeling en bouw je aan je professionele relaties.
“Ik deel regelmatig wat ik doe op LinkedIn of X. Als een nieuwsartikel me aan een oude collega doet denken, stuur ik het door. Als ik aan een grote presentatie of een nieuw project werk waar ik nog niet alle kennis van heb, plaats ik het op mijn sociale netwerk en vraag ik om input. Mensen geven graag hun mening! Dit houdt mijn netwerk actief en betrokken.” —Jacqueline, 35 jaar.

Beweeg regelmatig gedurende de dag.
Dit verbetert je focus, stemming en energie. Creatieve ideeën ontstaan al snel door even iets anders te gaan doen zoals bewegen.
“Ik sta elk uur op en beweeg. Soms maak ik een korte wandeling, soms doe ik een paar squats of lunges. Het verbetert mijn energie en inspireert ook collega’s om actiever te zijn. Nu staat iedereen op kantoor elk uur op en beweegt!” —Breean, 41jaar.

Neem de tijd om collega’s of klanten te bedanken.
Schrijf regelmatig een kaart of bericht om je collega’s of klanten te bedanken voor hun tijd en inzet. Dit versterkt de relaties en maakt je zichtbaar als een betrokken teamspeler.
“Wat ik vaak vóór de middag graag doe, is bedankbriefjes schrijven aan collega’s en klanten. We leven in een wereld waarin we ons allemaal ondergewaardeerd en vaak over het hoofd gezien voelen, dus ik doe mijn best om degenen met wie ik werk te bedanken voor hun tijd en talenten. Het schrijven van bedankkaartjes is een uitstervende kunst, maar het geeft iemand altijd een speciaal gevoel als je de tijd neemt om een vriendelijk berichtje te schrijven.Het is een geweldige manier om je te onderscheiden van de massa. Ik verdiep de relaties met mijn collega’s en bevorder een teammentaliteit. Klanten vinden het ook geweldig: het schept een gevoel van vertrouwen en ze willen vaker met je in contact komen.” —Hilary, 50 jaar
Past een kaartje schrijven niet helemaal bij jou? Simpel weg (wat meer) ‘bedankt’ zeggen of uitspreken dat je blij met iemand bent als collega / werkgever of koffie /thee halen voor iemand waarvan je ziet dat die het druk heeft, kan natuurlijk ook.
Met deze eenvoudige gewoontes kun je jouw werkdag productiever en impactvoller maken!
Voor meer inspiratie en tips, lees het originele artikel op Glamour: 7 things office superstars do

Klaar om de volgende stap te zetten?
Laat je inspireren, ontdek wat er mogelijk is, en ervaar zelf hoe ZIJ het verschil maakt. Ben jij geïnteresseerd in een secretariële of administratieve functie? Stuur vandaag nog je CV naar info@zijmaakthetverschil.nl en geef jouw carrière de boost die het verdient. Samen zetten we de eerste stap naar jouw droombaan!